Bundmaling - Forårsklargøring

Hellers Guide i bundmaling

Hvert forår skal båden have sin forårsklargøring. 

Herunder kommer det at bundmale sin båd, som er rigtig vigtigt for din båd henover sæsonens sejlads. Find alt vores bundmaling her!

 

For at beskytte ens skrog mod begroninger som f.eks. alger, rurer, muslinger etc., skal bunden males.
Bundmaling giver kort sagt dit skrog en glat overflade der gør, at begroninger ikke får fodfæste.
Når båden ligger i vandet, vil der sætte sig mikroorganismer på overfladen, hvilket medfører eksempelvis algevækst og rurer, som kan påvirke din fart og dit brændstofforbrug væsentligt.  
Det er nødvendigt at behandle sin båd med primer, både over og under vandlinjen, inden du begynder at male. De fleste både er lavet af gelcoat, og gelcoat er som sådan ikke vandtæt. Hvis du ikke primer din båd, vil den kunne trække vand ind, når den søsættes.

 

Råd til en mulig fremgangsmåde

Man vil typisk starte med at rengøre overfladen, såsom at fjerne olie, fedt, voks, alger, rurer og andre urenheder. Så vil skroget være helt klar til at tage imod primer eller et nyt lag bundmaling. Brug et renseprodukt til formålet, såsom Pre-cleaeller Dulon pre. Afslut med at skylle af med rent ferskvand.  
 
Tips til hvordan du affedter bedst muligt inden bundmaling
 
Fjern rester af den gamle bundmaling, hvis bundmalingen er begyndt at krakelere. Du kan her bruge Paint stribber. Herved undgår du problemer med afskalning. Hvis du blot maler ovenpå, vil der med tiden ophobes lag af gammel maling, som vil begynde at krakelere og skalle af. 
 
Hvis du skifter mellem bundmalinger og vil være sikker på en god vedhæftning, er det godt at prime inden der påføres bundmaling. Primeren kan vælges i andre farver end bundmalingen, for at man kan se primeren, hvis der slibes. Kommer du til at slibe i primeren, skal en ny påføres, for at få den mest optimale dækning. 
 
Bundmaling bør ikke tørslibes!
 
Har du større skader, kan du bruge Profair, som er velegnet til reparationer af større skader og osmose eller til at bygge en kølprofil op. 
Tips til hvordan du undgår støvdannelse ved påføring af bundmaling              
 
Er primeren intakt og i god stand, slibes den med sandpapir, men sidder primeren ikke fast, skal den fjernes helt. Hvis du skal påføre ny primer, skal du bruge Light primer fra Hempel. Den har til formål at danne en vandtæt barriere på skroget og sikre en optimal vedhæftning af bundmalingen.
 
Der skal mat slibes inden påføring af ny Light Primer.
 
Og første lag bundmaling skal på en ny malet Light primer, inden primeren er helt tør, ellers binder det ikke optimalt. 

Hvordan bruges light primer, når man skal bundmale sin båd

Er der nogle skader eller ujævnheder i overfladen, skal der spartles med Epoxy filler. Husk at give reparationerne god tid til at tørre. Epoxy filler giver en glat overflade, hvilket forbedre skrogets ydeevne i vandet.
 
Ønsker du at skifte bundmaling, eksempelvis fra blød til hård, kan du bruge Underwater primer som hæfteprimer. Man må ikke komme en hård bundmalingen ovenpå en blød bundmalingen. De vil ikke kunne hæfte sig sammen. 

Hvordan og hvornår skal man bruge epoxy primer og underwater primer til bundmale sin båd

 

Hvilken bundmaling skal du vælge?

Der er mange forskellige former for bundmaling, så det kan godt være svært at finde ud af, hvilken af de 4 katagorier indenfor bundmaling, du skal vælge til netop din båd.  

 

Selvpolerende bundmaling
Er en let porøs maling, formuleret til at blive vasket af lidt efter lidt.
En selvpolerende bundmaling afviser et bindemiddel af aktive stoffer (biocider) begroningerne. Når båden er i vandet vil dette bindemiddel opløses langsomt, og herved vil overfladen hele tiden have friske aktive stoffer. 
 
Denne type bundmaling vil være aktiv og vil beskytte mod begroningerne gennem hele sæsonen. Anbefales til både der sejler under 15 knob. Denne type er f.eks. Hempel's Mille Xtra, International Cruiser og Jotun Nonstop
 
Mille Xtra er den mest anvendte bundmaling, som også er en blød bundmaling, der kan klare max 25 knob.
 
Blød/traditionel bundmaling
Bliver hovedsageligt brugt på ældre træbåde, kuttere og sejlbåde der sejler dagligt.
Denne type maling er typisk billigere, men kræver en isolerende primer inden påføring af ny bundfarve, Da denne bundmaling er vandopløselige, opløses den langsomt. Udskiller de aktive stoffer sammen med bindemidlet fra en simpel harpiks.
Denne type bundmaling er f.eks. Hempel's Bravo, Basic, Mille Xtra og International CT Copper.

Hvilken bundmaling skal du vælge? Vi har alle de bundmalinger man kunne tænke sig

 

Tips til altid at påføre et ekstra lag maling ved roret og vandlinjen

 
 
Hård bundmaling
Er en bundmaling, hvor de aktive stoffer udvaskes. Koncentrationen af aktivstof i det yderste lag maling aftager i løbet af sæsonen. Bindemidlet er fyldt med aktive stoffer og så snart et lag udskilles, eksponeres det næste. 
 
Bruges til motorbåde og både der sejler mere end 15 knob eller hvor en glat overflade ønskes. Kan vandslibes. Denne type bundmaling er f.eks. Hempel's Hard Racing, International Trilux og Jotun Racing.
 
 
 
 
Tyndfilms bundmaling
Er en bundmaling der giver en superglat overflade med minimal friktion og tåler høje hastigheder. Giver meget tynde lag der minimerer opbygning af malingslag. Bruges af hurtigtgående motorbåde og kræsne kapsejlere. Denne type er f.eks. International VC17

Hvor meget skal du bruge? 

Denne vejledning viser hvor meget du skal bruge af bundmaling. 

Den er kun vejledende, da skrogdesign varierer meget. Og det er kun en vejledning til Hempel's bundmalinger. 

Hvor meget bundmaling skal du bruge til din båd? Her er en vejledende guide